Äldreomsorg

Mona Olsson: ”Sjöberg och Görtz ljuger!”

Mona Olsson bloggar i Norrköpings Tidningar. Inlägg från den 9 maj angående nedläggningsbeslutet av Träffpunkterna.

Sjöberg och Görtz ljuger!

Eva-Britt Sjöberg (Kd) och Irma Görtz (S) tänjer ordentligt på sanningen när de försöker få oss att tro att deras beslut om att lägga ner samtliga träffpunkter och aktivitetscentra den 1/9 är samma beslut som vård- och omsorgsnämnden tog förra året. I dagens (lördag) debattartikel i Nt skriver de att de bara vill skynda på det beslutet.

Det är inte sant men ”Sanningen ska göra er fria!” (Joh.8:32)

I det beslut som nämnden tog förra året gav vi tjänstemännen ett treårigt uppdrag att utveckla våra träffpunkter så att de skulle få fler besökare. Gärna i samarbete med olika organisationer, men någon ”överlåtelse” var det inte tal om. Det tar tid att bygga upp relationer, hitta fler lokaler att vara i och utveckla verksamheten och det var därför som uppdraget gavs på tre år.

Nu vill Sjöberg och Görtz stänga dörren och släcka lyset för samtliga träffpunkter redan den 1/9 i år. Som vanligt vill man inte vänta in någon avrapportering från det givna uppdraget – de tänker ju så bra själva…..

Norrköpings kommun är, via sin egen forskningsfond, medfinansiär till Nisals* forskningsområde ”äldres ensamhet och social isolering”, men vår politiska majoritet verkar inte vilja dra lärdom av deras rapporter heller. I så fall skulle de förstå vilken betydelse träffpunkterna har.

Här nedan kan ni läsa utdrag ur vård- och omsorgsnämndens protokoll från den 11/6 2014,

”1. Vård- och omsorgsnämnden beslutar att följande effektiviseringsåtgärder genomförs så snart som möjligt:
……….
F3: Återremittera förslag till åtgärder för träffpunkter och samtidigt uppdra till förvaltningen att komma med förslag till hur vi kan utveckla samtliga träffpunkter så att en högre besöksfrekvens uppnås.”

Och det var detta som vi var helt överens om.

* Nisal är institutionen för äldreforskning vid Linköpings universitet och som finns här i Norrköping

Mona Olsson, bloggen på nt.se

(9 maj 2015)