Integration

Medlemsmöte om flyktingmottagande, med Yvonne Thilander, socialdirektör.

På veckans medlemsmöte hade vi besök av socialdirektör Yvonne Thilander.yvonne thilander

På veckans medlemsmöte hade vi besök av socialdirektör Yvonne Thilander.

Hon berättade om flyktingmottagandet i Norrköping och speciellt om de ensamkommande barnen och ungdomarna. Norrköping är en av landets ankomstkommuner, vilket betyder att det är här man får bo en kort tid till dess man blir anvisad en boendeort mer långsiktigt.

Yvonne berättade vilka boenden som finns och om vilka problem som kan uppstå. Barnen är i ett helt nytt land där allt är annorlunda och det kan skapa varierande situationer och kulturkrockar som behöver lösas direkt.

Med på mötet fanns också två representanter för föreningen Equal Rights. De berättade om föreningen och om sitt arbete. Equal Rights samarbetar med ABF Norrköping och träffas där för stötta våra nya svenskar med bl.a. språkträning, samhällsinformation, rättigheter och för att lära svenska normer och koder. All hjälp är mycket välkommen!

lika-rattigheter-for-integration-logga

Medlemmarna gick sedan vidare i mötet och pratade om på vilka olika sätt man som partiförening kan delta i integrationsarbetet. Flera skrev upp sig på en lista, som intresserade av att delta i språkcirklar.

Mona informerade om den politiska situationen i kommunen, främst om de styrande partiernas förslag om att införa LOV. Medlemmarna uppmanades till uthållighet och intensivt propagerande mot LOV´s införande.

Styrelsen informerade om aktiviteterna kommande helg, och om föreningens ekonomi.

Tillslut redovisade Hammam resultatet av talarstatistiken och ordförande avslutade mötet.

medlemsmöte25nov2015