Feministiska frågor

Women´s Boat to Gaza ville rikta hela världens uppmärksamhet mot Gaza

Jeannette Escanilla är vänsterpartist och aktivist. -Jag brukar kalla mig politisk aktivist ute bland folk, säger hon.escanilla-kh

Tillsammans med tolv kvinnor, som representerade 14 länder på fem kontinenter, deltog hon på den sista etappen av Saytouna-Olivas färd till Gaza. Jeannette har både chilenskt och svenskt medborgarskap.

Bakgrunden är Israels blockad mot Gaza som pågått mer än tio år. Hela tiden har den israeliska regeringen utfört otaliga attacker mot den belägrade befolkningen och försatt dem i ett liv i misär och ständig strid för sina rättigheter. Särskilt drabbade är de palestinska kvinnorna och barnen. Unesco varnar i en rapport att risken är mycket stor att Gaza blir obeboeligt år 2020. Så illa är situationen vad gäller dricksvatten, skolor, sjukhus, bostäder, allt. Isoleringen får fruktansvärda konsekvenser. Internationellt får Gaza alltför liten uppmärksamhet. Israel kan i princip ostört fortsätta med sina övergrepp!

Women´s Boat to Gaza hade som mål att rikta hela världens uppmärksamhet mot Gaza. Jeannette och Emma Ringqvist representerade Sverige. Bland övriga fanns Maired Maguire från Irland, som fick Nobels fredspris 1976, den sydafrikanska gayaktivisten Leigh-Ann Naidoo och den tidigare översten Ann Wright från USA. Tillsammans fick aktionen stor uppmärksamhet världen över.

Jeannette betonade att försöket att nå Gaza sjövägen har ett fredligt syfte. Hon berättade engagerat om seglingen över Medelhavet. Om kampandan, om gemenskapen och om den fasta övertygelsen att denna gång når vi fram till Gaza. Vi kommer att tas emot av en jublande befolkning. Så långt som 35 sjömil utanför Gaza lyckades Saytouna-Oliva komma. Då agerade den isrealiska militären! Saytouna-Olivas befälhavare beordrades  att stoppa båten. Efter varningen dök flera militära båtar upp och kvinnornas båt bordades. Saytouna-Oliva togs på släp och efter åtta timmar nådde man Ashdod. Därefter skedde kränkande visiteringar och alla tretton kvinnorna fängslades. Kravet var att alla skulle skriva under på att de olovligen tagit sig in i Isreal. Alla vägrade självklart, de var ju på väg till Gaza! Efter ca två dygn deporterades alla till sina hemländer utan att någon skrivit under!

escanilla-2

Jeannettes berättelse avslutades med en hälsning via YUOTUBE från kvinnorna i Gaza. En hälsning som berörde oss djupt. Den unga kvinnans sista ord var ”Nu vet vi att vi inte är ensamma!” Precis, solidariteten med Gazas kvinnor, barn och män växer!

womens-boat2