Kulturfrågor

På besök på Norrköpings Skolmuseum

Fem riksdagsledamöter, alla från Östergötland har skrivit en gemensam motion om skolmuséet där man vill att det ska få bli ett riksmuseum. Förutom vår riksdagsledamot Linda Snecker har också Mathias Sundin (L), Annika Lillemets (MP)m Magnus Oscarsson (KD) och Staffan Danielsson (C) skrivit under motionen.

Här är länk till motionen.

På måndagen den 12 december besökte delar av kommunfullmäktigegruppen och en av vänsterpartiets ledamöter i Utbildningsnämnden, tillsammans med vår riksdagsledamot Linda Snecker, Norrköpings skolmuseum.

Det var ett trevligt besök med mycket intressant information där ledamöter från muséets styrelse visade runt och berättade. I muséet finns bl.a. Sveriges största samling av äldre läroböcker, en stor fin samling av gamla skolaffisher, en fotogendriven bildvisningsprojektor och många fler intressanta hjälpmedel och rekvisita. Muséet drivs av en idéell förening och nu är dom mycket trångbodda och vill gärna utöka till fler rum i huset. Dom gläds mycket åt den skrivna motionen och hoppas på att den kommer att bifallas.

Här kan du läsa mer om Norrköpings Skolmuseum.

Norrköpings Tidningar var där och idag den 13 december finns en artikel i tidningen. Här är länk till artikeln på nt.se.

Här nedan finns den skannade artikeln i Norrköpings Tidningar:

artikelntskolmuseet13-dec