Bostadspolitik

Debattartikel i NT ”Privatisering försämrar Norrköping”

OMBILDNINGEN I ATRIUM ETT MISSTAG!

Vårt oppositionsråd Nicklas Lundström skrev i Norrköpings Tidingar den 16 juli  om hur hyresrätter försvinner i Atrium.

Han skriver bl.a. ”När nu högern och Socialdemokraterna ställer sig bakom den här omvandlingen så betyder det att en stor del av de hus som går att hyra i Norrköping för all framtid försvinner från marknaden. Många drömmer om att bo i hus i Norrköping, men långtifrån alla har råd med dagens galna huspriser. Då är såklart ett hus som är hyresrätt ett bra alternativ som Kvartetten och högern nu minskar möjligheten till.”

Läs texten nedan:

Privatisering försämrar Norrköping

2013 sålde Hyresbostäder i Norrköping AB Atrium till vad som bedömdes vara seriösa och långsiktiga ägare till hyresradhusen i området. Men den 11 juni i år så visade det sig att det inte var särskilt långsiktigt. Då röstade nämligen Kvartetten och högerpartierna i Samhällsplaneringsnämnden för att omkring hälften av dessa hyresrätter nu ska omvandlas till privat ägda boenden.

Låt mig först konstatera att för de som idag bor där så är detta en möjlighet och för den som köper kommer det möjligen också att bli en riktigt bra ekonomisk affär på sikt. Men jag menar att det är desto sämre för Norrköping som helhet. När nu högern och Socialdemokraterna ställer sig bakom den här omvandlingen så betyder det att en stor del av de hus som går att hyra i Norrköping för all framtid försvinner från marknaden. Många drömmer om att bo i hus i Norrköping, men långtifrån alla har råd med dagens galna huspriser. Då är såklart ett hus som är hyresrätt ett bra alternativ som Kvartetten och högern nu minskar möjligheten till.

Allt fler som inte har höga inkomster – pensionärer, ungdomar, ensamstående föräldrar eller vanliga låginkomsttagare trängs idag ihop i de allt färre billigare lägenheter som finns kvar i Norrköping. Att Kvartetten trots behovet av många fler bostäder med rimlig hyra fortsätter med sin ombildnings- och privatiseringspolitik är svårt att förstå.

Att högerpartierna aldrig har brytt sig om att vanliga arbetare och folk med lägre inkomster ska ha någonstans att bo förvånar mig inte. Att bygga svindyrt, införa höga marknadshyror och avveckla så många hyresrätter som möjligt är ju tvärtom hela deras bostadspolitik.

Men att Socialdemokratin ställer sig bakom denna cyniska och systematiska politik gör mig sorgsen. Med detta beslut fortsätter S bidra till att främst personer med gott om pengar på banken kan bo i hus i Norrköping. Det är dåligt både för mångfalden av boendeformer och valfriheten i kommunen.

Nicklas Lundström
Oppositionsråd (V)

Artikeln kan du läsa på nt.se här!

Den skannade artikeln kan du läsa nedan:

Liberalerna Reidar Svedahl, Ola Hedin och Daniel Collin har i en debattartikel den 16/7 svarat Nicklas Lundström.

För dig som använder Facebook kan vi tipsa om att Liberalerna har också taggat Vänsterpartiet Norrköping på sin Facebooksida, och Nicklas har där skrivit i kommentarfältet och bemött Liberalernas åsikter.

Här är länk till Liberalernas artikel på nt.se.
Följ gärna debatten i NT och på Facebook!