Flygplatsen

Bara V ville lägga ner flygplatsen

Tisdagen 1 december tog kommunstyrelsen ställning för en försäljning eller privatiseringen av Norrköping Airport. Förenklat handlar det om att en privat aktör ska driva flygplatsen mot en ersättning om 60 miljoner på tre år. Motkravet från kommunens sida är främst att ett visst antal charterpassagerare per år ska uppnås. Efter den perioden är det tänkt att flygplatsen ska drivas helt i privat regi. Mark och byggnader ägs dock tills vidare av kommunen. Nicklas Lundström, gruppledare för vänstern kommenterar beslutet:

–         Det allra mest förvånande för mig är att Miljöpartiet ställer sig bakom beslutet. De kommunala miljonsubventionerna ska fortsätta men hamnar nu i privata fickor. Flygplatsen ska fortsätta att flyga charter som fullständigt spyr ut koldioxid – och detta för skattepengar. Inte heller kan marken som flygplatsen blockerar nu användas för att bygga ut staden och därmed rädda jordbruksmark på annat håll. Det är en orimlig hållning för ett parti som säger sig bry sig om klimatet.

Ett flygplan över Norrköpings rådhus.

–         I övrigt så tycker vi att det är väldigt märkligt att Kvartetten och Moderaterna nu plötsligt släppt det som under så lång tid har använts som huvudmotiv till skattesubventionen. Då har man sagt att syftet är att få till reguljärflyg för att gynna det lokala näringslivet. I upphandlingen finns inget sånt med. Varken affärsflyg eller näringsliv är visst viktigt längre – bara att rädda flygplatsen till vilket pris som helst. Vi tycker att det är dags att avveckla nu – i och med coronakrisen kommer flygplatsen att kosta mycket mer kommande år.

Nicklas Lundström
Gruppledare (V) Norrköping