Flygplatsen
Ett flygplan över Norrköpings rådhus.

Debattartikel i NT – Dags att lägga ner flygplatsen helt enkelt

Vänsterpartiet Norrköpings gruppledare skriver i Norrköpings Tidningar idag lördag 12 dec, ”Dags att lägga ner flygplatsen helt enkelt”, med anledning av att kommunfullmäktige nu på måndag ska besluta om flygplatsens framtid. Vänsterpartiet vill avveckla flygplatsen och i artikeln framförs våra tre starka argument.

Dags att lägga ner helt enkelt

På måndag beslutar kommunfullmäktige om flygplatsens framtid. Det är ett ödesdigert beslut med konsekvenser långt in i framtiden. Kvartetten vill genom en dyr privatisering försöka att till vilket pris rädda en robust olönsam flygplats. Galet nog verkar det som att Miljöpartiet kommer att hålla med. Vi i vänstern är dock glasklara. Vi vill avveckla flygplatsen. Och vi har tre mycket starka argument.

1.

Klimatet: Dagens klimatförändringar kan utvecklas till en klimatkatastrof om vi inte agerar kraftfullt nu. I det läget är sponsring av klimatskadligt charterflyg helt fel. Exempel på konkreta konsekvenser som vi, men än mer våra barn och barnbarn kommer att få uppleva är: torka, skogsbränder, extremväder, fler klimatflyktingar, översvämningar och nya sjukdomar. Flyget, och då särskilt charterflyget står idag för en väldigt stor del av svenskarnas koldioxidutsläpp. Enligt naturvårdsverket lika mycket som all bilism och minst 10 % av varje svensks totala utsläpp. För den som verkligen behöver flyga finns det få städer i Sverige som har så nära till så många flygplatser som Norrköping – Skavsta, Arlanda och Linköping. Detta är ett argument som särskilt MP som brukar vilja prioritera klimat och miljö borde ta till sig.

2.

Ekonomin: Norrköping Airport har sedan den togs över av kommunen 2006 subventionerats med 100-tals miljoner av skattebetalarnas pengar. På senare tid 20-30 miljoner per år. Coronapandemin har gjort läget ännu värre. Varje gång det startats en reguljärlinje till Europa har kostnaderna skenat och linjen har snabbt lagts ner. Just näringslivets behov av affärsflyg har länge varit det främsta argumentet för flygplatsen, något som inte alls finns med i den privatisering som nu föreslås. Det är en ren charterflygplats och inget annat. Här bör man också notera att något verkligt fraktflygsverksamhet inte förkommer. Med privatiseringen skulle varje charterbiljett subventioneras med cirka 400 skattekronor. Totalt kostar det 60 miljoner på bara tre år. Pengar som verkligen skulle behövas i vår välfärd. Detta är ett argument som särskilt S som brukar vilja prioritera ekonomisk stabilitet och välfärd borde ta till sig.

3.

Stadens utveckling:  Flygplatsen blockerar enormt mycket attraktiv mark nära stadskärnan. Flygplatsområdet lägger idag en död hand över stora delar av Norrköping. Samhällsbyggnadskontoret har nu utrett markfrågan och de stora områden kommunen äger på och runt flygplatsen går bra att utveckla och bebygga. Vi pratar om hela 600 hektar – tre gånger så stort som hela innerstaden. Där skulle vi kunna få både lägenheter och villor för upp till 30 000 nya norrköpingsbor. Området har också en jättepotential för företagsetableringar. Kontor men framförallt småföretag och småindustrier som fullständigt skriker efter mark skulle få plats. Det ryms exempelvis över 10 nya stadium-tomter. Detta kan också rädda värdefull privatägd jordbruksmark på andra håll. Dessutom beräknas markförsäljning ge kommunen intäkter på mellan 400 miljoner och 2 miljarder. Detta är ett argument som särskilt borgerliga partier som brukar vilja prioritera näringsliv och företagsetableringar borde ta till sig.

Tänk om och tänk rätt. Rösta för klimatet, ekonomin och kraftfull stadsutveckling på måndag!

Nicklas Lundström, gruppledare (V)

Här är länk till artikeln på nt.se. (kan kräva prenumeration)
Läs den skannade artikeln nedan: