Kommunpolitik

Rapport från kommunstyrelsen – Mindre till direktören, mer till undersköterskan!

Vid kommunstyrelsens beslutssammanträde 26 januari togs beslut bland annat om anställning av en ny kommundirektör och om ytterligare åtgärder med anledning av covid-19. Vänstern föreslog via gruppledaren Nicklas Lundström andra beslut i bägge fallen. Han kommenterar saken:

–          När det gäller anställning av ny kommundirektör så delar vi Kvartetten och Moderaternas bedömning om att Anna Thörn är rätt kvinna för jobbet. Vi anser dock att lönenivåerna för kommunens chefer är på tok för höga. Därför la vi samma förslag som vi gjorde 2016. Ingen kommunanställd ska tjäna mer än den högst avlönade och högst ansvarige politikern. Det vill säga kommunstyrelsens ordförande. Det handlar då ändå om över 70 000 kronor och det klarar man sig nog på. Ingen av de andra höll med om det.

–          När det handlar om åtgärder med anledning av pandemin så höll vi med Kvartetten och Moderaterna om att avgiftsbefria vissa ansökningar för näringslivet och ge alla kommunanställda ett nytt presentkort på tusen kronor.

Vi i vänstern ville dock också särskilt belöna alla som arbetar i frontlinjen mot pandemin inom Norrköpings äldreomsorg. Vi föreslog att dessa skulle få en engångbonus på 5000 som tack. Medan pandemin varit ganska lätt att hantera för en del av kommunens kontorsarbetare, som jag själv, så har undersköterskorna fått stressa, sjukskriva sig, riskera smitta och uppleva fler dödsfall bland brukarna. Personalen hade verkligen förtjänat detta men vi var tyvärr ensamma om att rösta bifall.

/Nicklas Lundström