"Inga vinster i välfärden"

Skolpolitik. Debattartikel i Folkbladet i våras, av Nicklas Lundström.

Vinster är krisens förklaring (Folkbladet)

De privata vinsterna slår sönder den svenska skolan!

Diskussionerna om krisen i den svenska skolan blir allt mer intensiva. Och det är mycket förståeligt. Den svenska skolan är enligt OECD en av de som har sänkt kunskapsresultaten och likvärdigheten mellan skolor allra mest under senare år. Nyligen kom också Kungliga Vetenskapsakademin till slutsatsen att det är privatiseringen och friskolereformen som har försämrat skolan. Istället för en skola som ger alla lika goda möjligheter i livet har vi en skola där klassbakgrund är den mest avgörande faktorn för resultaten och som fungerar som ett avskräckande exempel i omvärlden.

Vänsterpartiet anser att de vinstmaximerande bolagen inte har i skolvärlden att göra. Det finns ett mycket tydligt samband mellan storföretagens etablering och skolans kris. Och det är inte det minsta konstigt. Inom välfärden är personal den allra största kostnaden och det är endast genom att spara där som bolagen kan göra stora vinster på våra skattepengar. Det innebär att de privata skolorna har färre lärare, lägre löner och en mer pressad arbetssituation. Detta är inte heller ett problem som kan lösas med ökade kontroller och kvalitetskrav. De som ska administrera dessa krav är ju oftast lärarna som istället skulle behöva mer tid för eleverna.

Ytterligare en konsekvens av privatiseringen är den ökande segregationen. Friskolorna sorterar bort elever genom att välja var de etablerar sig och elever med liknande bakgrund samlas i samma skolor. Idag är den viktigaste faktorn för en elevs resultat familjens utbildningsbakgrund. Det är till och med så att den svenska skolan idag är lika ojämlik och segregerad som den amerikanska. Klassamhället är verkligen tillbaka i skolvärlden och det drabbar de barn som har störst behov av en jämlik skola hårdast.NicklasLundström

En överväldigande del av skolforskarna och uppåt 90 % av svenska folket är kritiska till fria vinstuttag ur välfärden. Det finns dock bara ett riksdagsparti som står upp för att skrota miljardvinsterna i skolvärlden. Vänsterpartiet har konkreta förslag som innebär att alla resurser ska användas till elevernas utbildning och inget annat. Däremot vill vi förbättra möjligheterna för ideella aktörer och organisationer att verka inom skolan för att öka mångfalden.

En övergång till en skola utan privata vinster är inte särskilt dramatisk utan ett nödvändigt och naturligt första steg för att vända utvecklingen. Vi vänsterpartister vill kombinera det med att staten tar tillbaka det övergripande ansvaret för skolan och anställer minst 6000 nya lärare. Den extrema privatiseringspolitiken har testats i över 20 år. Det är för lärarnas, elevernas och Sveriges framtids skull dags för politikerna att ta sitt ansvar och skapa en bättre skola för alla.

Nicklas Lundström

Ordförande Vänsterpartiet i Norrköping