Debattartikel i Folkbladet

Debattartikel om bostadsbyggade, i Folkbladet den 19 augusti, skriven av Peter Butros.

Här är länk till Folkbladet

Så byggs det hyresrätt i Norrköping

Det råder akut bostadsbrist i upp emot 85 procent av de svenska kommunerna. Det är ett hot mot den ekonomiska utvecklingen enligt SCB. Att bygga bort bostadsbristen är därför en nationell angelägenhet. Men när byggherrarna vägrar bygga och regeringen sitter med armarna i kors är det just kommunerna som drabbas främst.

PeterButros
Peter Butros

Statistik från SCB visar att bostadsbyggandet i Sverige har varit lågt de senaste 20 åren, till och med lågt jämfört med det europeiska genomsnittet. Bostadsbristen är därför inte ett nytt problem men som har blivit aktualiserat på senare tid. Viktigt att poängtera är att under hela denna 20-års period har nationella insatsprogram för att öka bostadsbyggandet legat på nollnivå. Det byggs för lite helt enkelt eftersom bostadsplaneringen har varit alldeles för undermålig eller helt enkelt obefintlig.

Nyliberala debattörer är gärna kvicka med att hävda att bara man inför marknadshyror så skulle problemet vara löst. En slags quick-fix för att lösa bostadsbristen. Sanningen kunde inte vara mer spegelvänd. Marknaden bygger i stort sett enbart där det finns stora och snabba vinster att hämta.

Samtidigt är bostadsbristen som mest akut för låginkomsttagare, unga och studenter, stora barnfamiljer, äldre och flyktingar. Grupper som sällan har råd att betala just de höga marknadshyror som bostadsbolagen räknar med skall finansiera sina vinster.

Redan idag finns det klara detaljplaner för flera tusen lägenheter att börja byggas i Norrköping. Men den höga arbetslösheten verkar i ett avskräckande syfte. Köpkraften i Norrköping är låg och för få förväntas ha råd med de hyror som marknadens nybyggen efterfrågar.

Samtidigt har krafttag för nybyggnation potential att skapa flera arbetstillfällen och trycka tillbaka den höga arbetslösheten. Otvivelaktigt behövs därför ett nationellt insatsprogram för att klämma åt just där bostadsbristen är som allra värst. Något som bör få högst prioritet enligt Hans Lind, professor i fastighetsekonomi vid KTH.

Vänsterpartiet på nationell nivå satsar 3 miljarder i ett årligt investeringsstöd för nybyggnation av hyresrätter. Vi vill också lägga 450 miljoner kr för att bygga om tomma lokaler och fastigheter, exempelvis oanvända kontorslokaler och vindsvåningar, till hyreslägenheter för att lösa den mest akuta bostadsbristen.

I Norrköping finns flera centrala fastigheter, både kommunala och privata, som står tomma och outnyttjade. Det är resursslöseri. Ett sådant nationellt investeringsprogram skulle uppskattningsvis tillgängliggöra flera hundra bra och billiga hyreslägenheter inom ett år.

Att vänta på och hoppas att bostadsmarknaden ska lösa sig själv, är både naivt och ansvarslöst. Men det är just vad bostadsminister Stefan Attefall vill göra. Ett nationellt insatsprogram kan både ge fler bostäder och skapa fler arbetstillfällen. I Vänsterpartiet har vi den politiska viljan som krävs för att göra det möjlig

Peter Butros (v)