Kommunpolitik

Brandtal för äldreomsorgen

Här kommer vårt oppositionsråd Nicklas Lundströms tal när kommunen skulle anta tilläggsbudget i måndags. Tyvärr föll Vänsterpartiets förslag, och än värre så sköts tillskottet till äldreomsorgen upp när M och SD valde att skicka tillbaka förslaget för att omarbetas (via återremiss).

”Kommunfullmäktigeledamöter och medborgare!

Vänsterpartiets viktigaste vallöfte var att stå upp för välfärden. Det kan låta som en klyscha som alla säger. Men vi menar det verkligen och det är den linje vi för fram ikväll. Vi vill stoppa nedskärningarna och stå upp för äldreomsorgen!

För varje privatisering och nedskärning försvagas det svenska samhället. Då försvagas också sammanhållningen mellan människor. Om man inte kan lita på äldreomsorgen, sjukvården eller skolan så börjar man se enbart till sitt eget och familjens bästa istället för samhällets. Så skapas splittring. Och så kan i värsta fall fortsatt nedmontering av vår välfärd motiveras av högern och av regeringen.

Vi säger stopp – den svenska välfärden och det svenska samhället bör istället stärkas!

Därför sa vi i valrörelsen, i budgeten inför 2019, i nämndernas budgetarbete och nu i beslutet om tilläggsbudget – NEJ till nedskärningar. Och särskilt till nedskärningarna inom äldreomsorgen! För det är just där striden står ikväll.

För det första: I december förra året beslutade kommunstyrelsen om ”särskild prövning vid återbesättning av tjänster” (181203). Det är vad det låter som. När tjänster ska återbesättas går kommundirektören in och gör en extra överprövning. Det innebär i praktiken allt färre anställda. Och det är tydligt att just vård och omsorg drabbas hårdast! Den sista januari i år hade 36 av 102 återanställningar där avslagits. Mer än en tredjedel!
Och den överväldigande majoriteten rörde utbildade undersköterskor – som redan idag är ett bristyrke.

För det andra: Trots att Kvartetten säger att semestrar och ledighet inte hotas av nedskärningarna så är verkligheten en annan. Att sprida ut semestrarna under en längre tid är uppenbart illa för personalen. Och häromdagen ringde en undersköterska upp mig. I september hade hon ansökt om ledighet för en inbokad semesterresa i april. Men då var det för tidigt att söka. När hon sökte igen i januari fick hon avslag för att hon ansökt om bl.a. en söndag. Den sortens dumsnålhet riskerar vårt rykte som arbetsgivare! (Undersköterskan fick sedan själv ordna arbetskamrater som kunde ta hennes pass den dagen – men detta är illa!)

För det tredje: Och då är det bara februari. Trots kvällens tilläggsbudget riskerar äldreomsorgen under 2019 att drabbas av ytterligare 50-70 miljoner i nedskärningar, om man ska tro på Kvartettens tabeller. Det handlar om uppåt 150-200 jobb som ska bort. Vi hävdar bestämt att det är omöjligt i ett redan ansträngt läge.

Med det ska ändå sägas att vi är glada att Kvartetten lyssnat något på vänstern. På Vård- och omsorgsnämnden i januari föreslog vi ett tillskott på 25 miljoner för att klara den akuta bristen på vikarier. Kvällens förslag motsvarar vårt yrkande om 25 extramiljoner – och den respiten får nu äldreomsorgen ändå! Vi ser att Kvartetten med denna tilläggsbudget snubblar i rätt riktning. Men det är lång ifrån tillräckligt!

Men det ekonomiska läget är allt annat än enkelt. M och KD:s oansvariga servettbudget i riksdagen innebär rejäl osäkerhet i alla landets kommuner och landsting. Och regeringens januariöverenskommelse och aviserade tillägg är inte mycket bättre. Men jag hoppas såklart som många andra att regeringen ska ta sig samman och under året skicka mer pengar till välfärden.

Sveriges rikaste är rikare än någonsin. Statens ekonomi är urstark. Men istället för välfärd så satsar både högern och regeringen pengarna på skattesänkningar för just de allra rikaste.

Medan välfärden, grunden för det jämlika samhälle vi byggt upp tillsammans, drabbas av stora nedskärningar över hela landet.

Till 2022 säger Sveriges Kommuner och Landsting att det behövs 45 miljarder för att välfärden ska kunna behålla sin kvalitet. Och i valrörelsen lovade de flesta partier minst 20 miljarder. 2019 verkar det endast komma ungefär två miljarder i statsbidrag. Det håller inte – och då tvingas vi ta ett större ansvar för finansieringen.

Vi yrkar därför denna gång på att helt stryka kommunens mål om ”finansiering av investeringar”. Det är inget lätt beslut men något som måste till detta exceptionella år. Allt fler kommuner gör det i dag, exempelvis det borgerligt styrda Linköping som 0-budgeterar! Vi kan inte börja skära i välfärden i en högkonjunktur!

Framöver handlar det om tuffa prioriteringar och beslut. En av de mindre tuffa prioriteringarna för oss är självklart att sluta subventionera flygplatsen med skattepengar!

Jag yrkar på Vänsterpartiets förslag ifrån kommunstyrelsen att Vård- och omsorgsnämndens justering av budgetramen ska ändras från -3 % till 0 %.
Jag yrkar på att ”finansiering av investeringar” minskas till 0 tkr.
Jag yrkar också avslag på meningen om att ”återställa det finansiella målet så fort ekonomin tillåter”. Vi pratar om 2019 och alla vet att ekonomin inte kommer att tillåta det i år.

Stoppa nedskärningarna och stå upp för äldreomsorgen!”