Klimatet och EU. Debattartikel ”En omöjlig ekvation”

Deniz Butros och Emil Broberg skriver en debattartikel i Norrköpings Tidningar lördagen den 3 mars bl.a:

”Utsläppen från transportsektorn måste minska drastiskt på några år. Persontrafiken spelar en viktig roll i omställningen. Hur vi människor reser måste förändras, men om vi ska kunna ställa om behöver staten och regionerna ge oss rätt förutsättningar också. Alla kommer inte ha råd att köpa el- eller biogasbilar, ur ett resursperspektiv är det inte heller en hållbar lösning. Fler måste resa kollektivt.”

Läs artikeln nedan:

En omöjlig ekvation

Att höja bensinskatten och samtidigt höja priset på kollektivtrafiken är en omöjlig ekvation Vi har tio år på oss att klara de internationella klimatmålen enligt FNs klimatpanel.

Förra sommarens bränder och torka gav oss ett smakprov på hur en uppvärmd värld kan se ut. Det är bråttom att ställa om och transportsektorn står för en betydande del av utsläppen.

Utsläppen från transportsektorn måste minska drastiskt på några år. Persontrafiken spelar en viktig roll i omställningen. Hur vi människor reser måste förändras, men om vi ska kunna ställa om behöver staten och regionerna ge oss rätt förutsättningar också. Alla kommer inte ha råd att köpa el- eller biogasbilar, ur ett resursperspektiv är det inte heller en hållbar lösning. Fler måste resa kollektivt.

Isabella Lövin och Miljöpartiet tänker återinföra höjning av bensinskatten. Det betyder att priset på bensin och diesel ska öka två procent utöver konsumentprisindex varje år. Att höja priset på fossila drivmedel är en viktig signal för att fasa ut fossildrivna bilar och för att få människor att ställa bilen hemma istället. Problemet är det att samtidigt som Miljöpartiet centralt väljer att höja bensinskatten sitter miljöpartister ute i regioner, som här hemma i Östergötland, och höjer priset på kollektivtrafiken.


Deniz Butros

Den 1 februari i år höjdes priset för ett månadskort på Östgötatrafiken med 100 kronor. Ett beslut som Vänsterpartiet tycker är felaktigt då vi arbetar för lägre biljettpriser. Under förra mandatperioden drogs runt 30 stycken busslinjer in på landsbygden och från och med 1 januari kan man inte längre ladda på busskortet på spårvagnarna. Från Miljöpartiet har det varit tyst. Det är en omöjlig ekvation att höja priset på drivmedel och samtidigt försvåra och fördyra kollektivtrafiken.

Att ställa om transportsektorn är fullt möjligt. Sverige har aldrig varit rikare än vi är nu, men istället för att bygga ut samhällsservice och satsa på klimatomställning fortsätter regeringen i samma nyliberala spår med skattesänkningar för de allra rikaste. Människor på landsbygden, klimatet och alla vi som inte har råd att köpa en elbil är de som blir lidande. Miljöpartiet må ha ordet miljö i sitt namn, men en miljöpolitik som inte vinner gehör hos den vanliga människan kommer aldrig kunna genomföras.

En rättvis klimatpolitik ser till att de som bär ansvaret för utsläppen får betala konsekvenserna, det är inte vanligt folk som bara vill ta sig till jobbet som ska straffas. När en större andel av ekonomin går till gemensamma investeringar, istället för att betala de rikas lyxkonsumtion, kan mer gå till investeringar som minskar utsläppen. Därför är det bara genom vänsterpolitik som omställningen kan bli hållbar och rättvis.

Deniz Butros, kandidat till Europaparlamentet för Vänsterpartiet Emil Broberg, gruppledare Region Östergötland


Emil Broberg

Läs artikeln på nt.se här! (Den kan kräva prenumeration)

Läs den skannade artikeln nedan:


Kopiera länk