Demokrati

Debattartikel i Folkbladet – Försöken att tysta oss kommer att misslyckas

Ett mindre demokratiskt Norrköping
Vid septembermötet med kommunstyrelsen i Norrköping föreslog vi en återgång till en rimligare politisk ordning i Norrköping där alla partier representerades med rådsposter. Både S och M med sina stödpartier avslog förslaget. Det är höst också i kommunens demokrati. Kvartetten lägger nästa år beslag på 6,2 miljoner i heltidsarvoden. Det minsta partiet MP, med färre än hälften av vänsterns mandat, fick av Kvartetten nästan 0,6 miljoner. Vi i vänstern, kommunens fjärde största parti, tilldelades exakt 0 kronor för att företräda våra väljare via rådspost.

Bakgrunden är att M och SD i början av sommaren ville tvinga fram omval av rådsposter eftersom de ansåg att MP nu stod så nära Kvartetten att de inte längre var i opposition. Detta sa de styrande partierna tydligt nej till – ända tills de bytte åsikt på sittande möte. Kvartetten valde då att avskaffa en oppositionsrådspost vilket innebär att de nu har 6 kommunalråd medan oppositionen (som fortfarande är i majoritet) har 3. En tveksam demokratisk fördelning. Nästa steg var att Kvartetten gav MP ett kommunalråd ”i opposition” (?) på halvtid. Medan man valde att låta den andra halvtiden, som vi tidigare hade, stå tom som bestraffning för vår alltför tuffa oppositionspolitik.

Lars Stjernkvist, ytterst ansvarig för detta politiska spel, har försvarat detta med att: ” när Mp är med och tar ansvar för budgeten så tycker jag det är rimligt att de får behålla sitt råd.” Det är en minst sagt anmärkningsvärt, och det är här jag anser att Kvartetten börjar tumma på demokratin. Är det verkligen rimligt att de styrande partierna själva väljer vilka partier som ska vara i opposition mot dem? Och att de då väljer att utöka tiden för Miljöpartiet som lojalt röstar för deras nedskärningsbudget? Medan Vänsterpartiet som bedriver opposition och röstar för mer pengar till välfärden berövas all politisk tid?

Stjernkvist skriver också här i Folkbladet att jag inte vill prata om bakgrunden till det som hände. Han beskriver det såhär: ”…den valsamverkan som Vänsterpartiet inledde med Moderaterna och Miljöpartiet efter valet 2018, och som fick Sverigedemokraternas stöd, nu har spruckit”. Jag tycker dock att den beskrivningen är alldeles korrekt. M inledde i våras processen med omval och MP valde sedan att lämna vår samverkan. Det stämmer också att SD indirekt stödde densamma 2018. Här ska dock också påpekas att det var SD:s direkta yrkande om att välja om råden som Stjernkvist nu omedelbart stödde i fullmäktige. Kvartettens agerande gynnade dessutom SD mest av alla partier i Norrköping då de fick en politisk halvtidstjänst extra.

Till saken hör också att teknisk valsamverkan i opposition är mycket vanligt över hela Sverige. Faktum är att om endast de styrande partierna valsamverkar och inte oppositionen så snedvrids den demokratiska representationen. Man behöver inte gå längre än till Stjernkvists hemkommun Motala där S och V numera har en rent teknisk valsamverkan – just för att högern inte ska få oproportionerligt många platser och egen majoritet. Problemet med S agerande i Norrköping är att de tagit sig makten att utse sin egen opposition.

Det säger mycket om Stjernkvist och socialdemokratin i Norrköping när de tar till dessa metoder för att försöka göra sig av med det enda parti som för vänsterpolitik i kommunen. När vår kritik mot nedskärningar, utförsäljningar och privatiseringar blev för hård så tog de chansen och försökte tysta oss.

Men jag lovar – det kommer att misslyckas.

Nicklas Lundström (V)
Tidigare oppositionsråd

Texten införd på Folkbladets debattsida den 29 september 2020.