Kommunpolitik

Seger om bättre mat för äldre

Den 6 september beslutade kommunstyrelsen om en ny kostriktlinje för Norrköpings kommun. Denna handlar väldigt mycket om att styra upp den väldiga mängden specialkost i skolan. Vänsterpartiet har inte fått sitta med i gruppen som utformat dessa riktlinjer men höll överlag med om förslagen. Vad gällde de äldres kost slog dock vänstern bakut och tyckte att det var orimligt att skärpa reglerna lika mycket för de äldre. Överraskande nog backade både Moderaterna och Kvartetten och vänsterns förslag om bättre mat inom äldreomsorgen bifölls! Gruppledaren Nicklas Lundström säger:

–  Det är rimligt att strama upp riktlinjerna i skolan, om det serveras två-tre rätter varav en vegetarisk så bör de flesta kunna äta den. Oavsett vad som råkar vara inne för tillfället. Däremot tycker vi att mer hänsyn bör tas till äldre som får ofta all sin mat från kommunen.

–  Jag är glad att Kvartetten och Moderaterna kunde ändra sig så här sent i processen. Det är en seger både för vänstern och Norrköpings gamla. Istället för en försämring kommer kommunen i fortsättningen kunna servera mat som tar hänsyn till både den äldres vanor och egna önskemål. Det är det minsta man kan kräva efter att ha betalat skatt och bidragit till samhället ett helt liv.

Nicklas Lundström

Se nedanstående dokument för fördjupning:

Riktlinje för Norrköpings kommuns
kostverksamhet

Skrivelse från miljö- och klimatberedningen avseende
revidering av riktlinje för Norrköpings kommuns
kostverksamhet

Yrkanden: Kostriktlinjen (KS 2021/0024-003-1)