Kommunpolitik

Kommunens bolag måste ta klimatet på allvar!

På kommunstyrelsen måndag 8 maj så antogs förändrade ägardirektiv för de flesta av Norrköpings kommuns bolag samt ett gemensamt ägardirektiv för samtliga bolag. Vänsterpartiet föreslog under sammanträdet att bolagens klimatarbete skulle skärpas betydligt. Något som Höger/SD-styret tyvärr avslog. Vänsterns gruppledare, Nicklas Lundström kommenterar:

–  Klimatet nämns en enda gång i förbifarten i hela ägardirektivet – alltså det som politikerna vill att bolagen ska arbeta med. Vi vill istället att de ska få glasklara besked om att prioritera klimatarbetet högt – både för att minska utsläppen och påskynda klimatanpassningen av kommunen för att möta de förändringar som redan nu är oundvikliga. Hela Norrköping måste arbeta för att trygga befolkningen mot de stormar, översvämningar och värmeböljor som vi vet kommer att drabba oss.

–  Höger/SD-styret i Norrköping avslog förslaget och verkar helt enkelt inte ta klimathotet på allvar. Det märks ju på den övriga politiken också, att säga nej till all vindkraft, spendera skattepengar på charterflygplatsen och jobba för mer biltrafik visar på total klimatnonchalans. Jag vet inte om det beror på okunskap eller på att det finns krafter i majoriteten som helt enkelt är klimatförnekare. Oavsett så är den här politiken något som våra barn och barnbarn kommer att få lida för.

Gemensamt ägardirektiv

Vänsterpartiets yrkande