"Inga vinster i välfärden"

Debattartiklar i NT idag!

Nicklas Lundström har idag den 9 dec 2013, en debattartikel, som är ett svar till Patrik Karlson (LUF Norrköping), NT-debatt 20/11.

Det är mycket glädjande att Liberala Ungdomsförbundets ordförande i Norrköping, Patrik Karlson, upptäckt problemet med riskkapitalister inom skolvärlden.

Folkpartiet har ju haft ansvar för skolpolitiken de senaste två mandatperioderna. Under den tiden har vi sett hur det svenska friskolesystemet i internationella jämförelser kraftigt har försämrat både skolresultat och likvärdighet.

Att friskolorna sorterar bort vissa elever har lägre bemanning och löner gör problemet än värre.

Sedan är det bara att hoppas att beslutet på Folkpartiets kongress om att kräva långsiktigt ägande resulterar i skarpa förslag som ser till att riskkapitalbolagen verkligen lämnar välfärden.

Karlson tolkar beslutet som att det blir så. Folkpartiets oppositionsråd i Norrköping Mathias Sundin var dock snabbt ute och deklarerade att beslutet inte alls ska tolkas så utan att riskkapitalisterna ska få fortsätta att använda våra skattepengar till egna kortsiktiga vinster.

En fråga som infinner sig är dock varför Karlson enbart ser vinstuttagen i riskkapitalbolag som ett problem som måste åtgärdas.

NicklasLundströmÄr det inte också problematiskt om andra privata bolag har låg personaltäthet, sätter överbetyg eller undviker vissa elever för att öka sina vinster?

Vänsterpartiets politik för en omställning till en välfärd utan vinstslöseri handlar inte om förbud eller begränsad valfrihet. Vi har i stället konkreta förslag på hur en övergång till bolagsformer där vinsten måste återinvesteras i verksamheten skulle gå till.

Skolor som inte drivs av vinstjakt utan en pedagogisk idé eller ideell vision kan vara ett mycket bra komplement till våra gemensamt ägda skolor.

Jag håller med Karlson om att att våra barns utbildning inte ska ”…bli någon skolfest för några giriga riskkapitalister”, men jag tycker nog att vinstslöseriet bör få ett slut också för andra kapitalister i vår gemensamma välfärd.

Nicklas Lundström (V) ordförande Vänsterpartiet Norrköping

.

per gawelund2Per Gawelund har under hösten haft ett replikskifte med Gunnar Asserhed(FP) Detta är nu slut iom den här artikeln, som fanns i Norrköpings Tidningar i Lördags den 7 december 2013, samt på dess hemsida:

Länk till artikeln

Gunnar Asserhed (FP) och jag kan ibland komma överens i en del sakfrågor och enskilda ärenden. Däremot skiljer vi oss markant vad gäller grundläggande värderingar och vilket samhälle vi vill lämna över till våra barn.

Asserhed (FP) verkar se något fult med offentlig verksamhet och vill privatisera det vi äger gemensamt. För mig är det vackert att människor i generationer har förenats i tanken och gått samman för att bygga upp en välfärd som omfattar alla.

Jag blir rörd över denna solidaritet och kamp mot förtryck och orättvisor. Jag är stolt över att Sverige och arbetarrörelsen, ibland i sällskap av dåtidens liberaler, har gått i främsta ledet för demokrati, frihet och rättvisa.

Genom sociala reformer omdanades Sverige på kort tid från ett utpräglat klassamhälle med stor fattigdom och nöd till ett framstående välfärdssamhälle med relativt låga inkomstklyftor.

Men Sverige har med alliansens politik blivit allt kallare. Klyftorna ökar, politiken bakom begrepp som ”arbetslinje”, ”utanförskap” och ”Fas 3” sliter isär grupper och enskilda människor, girigheten breder ut sig och välfärden krackelerar. I kölvattnet till denna politik växer uppgivenhet och rädsla. I dessa känslor dväljs främlingsfientligheten. Men det finns ett val. Ett solidariskt samhälle är möjligt.

Asserhed (FP) försöker ideligen misskreditera Vänsterpartiet genom insinuationer och irrelevanta påståenden. Givetvis har även Vänsterpartiet gjort misstag som vi också har dragit lärdom av. Vi försöker inte dölja, omskriva eller försköna historien.

Att blicka bakåt är intressant, men det viktiga är att arbeta med dagens och framtidens utmaningar. Det verkar som om Asserhed känner sig trängd och helt enkelt saknar argument mot vår politik för en välfärd fri från vinstjakt.

Ny SCB-statistik för år 2011 visar att bolagen i välfärden uppskattningsvis gjorde en vinst på 9,2 miljarder kronor. Nu får det vara slutfestat på skattepengar. Vänsterpartiet kommer idogt driva vidare kravet om att stoppa girighet och privata vinster i välfärden.

Det är behovet hos den enskilde som ska styra var skattepengarna hamnar. Drivkrafterna ska vara omtanke och medmänsklighet. Så skapar vi ett hållbart och solidariskt samhälle.

Per Gawelund (V)  sjuksköterska, ledamot i Socialnämnden