Kommunpolitik

103 viktiga beslut för ett mer rättvist och hållbart Norrköping. Koalitionens sista gemensamma utspel.

Koalitionens sista gemensamma utspel

Det låter dramatiskt, men så var det när vi häromdagen presenterade ”103 viktiga beslut för ett mer rättvist och hållbart Norrköping”. I fortsättningen kommer s, v och mp att bedriva sina valkampanjer var för sig. Som ni kanske kommer ihåg, så hade partierna gemensamma valplaneringsmöten under förra valrörelsen. Vi hade också några gemensamma punkter som vi tryckte upp på flygblad och delade ut på gator och torg.

I det dagliga arbetet kämpar vi på för att få budgeten att räcka till för den dagliga verksamheten i våra olika nämnder/förvaltningar. Därför är det nyttigt att stanna upp och få tänka igenom hur vi också har flyttat fram våra positioner på olika områden under mandatperioden

Vi har arbetat långsiktigt för att få fler personer i arbete. Satsningar på utbildning leder till att fler norrköpingsbor kan söka de arbetstillfällen som erbjuds. Vänsterpartiets idé om att inrätta tjänster som servicetrainee för att flerspråkiga barnfamiljer ska kunna försörja sig, har visat sig vara en mycket lyckad satsning som vi gärna vill utöka. Valfrihetsreformen ”Mina Timmar” som gör att personer med hemtjänst får ett reellt inflytande över sin hemtjänsttid kommer att realiseras under hösten. Den idén kommer också ursprungligen från Vänsterpartiet.

Vänsterpartiets förslag leder till ett bättre Norrköping! Därför är det viktigt att just du är med i valrörelsen och berättar om vad vi vill åstadkomma.

/Mona Olsson, Vänsterpartiets kommunalråd

För den som vill fördjupa sig finns dom 103 punkterna här nedan:

mandatperiode

103 viktiga beslut för ett mer rättvist och hållbart Norrköping

S V MP

Den gångna mandatperioden

Efter den gångna mandattperioden känner vi en stolthet men också en stor ödmjukhet. Vi gick in i mandatperioden med stora utmaningar i skola och på arbetsmarknaden. Utmaningar vi varit öppna med och hanterat genom att driva på och hitta vägar för en positiv utveckling.

När vi gick in i den här mandatperioden var det en ekonomi i Europa och Sverige som var på uppgång efter turbulensen 2008. Mycket pekade på att vi skulle ha en stark ekonomisk utveckling under ett antal år. Med facit i hand vet vi att det inte blev så. Ekonomin i omvärlden har varit skakig och det har även påverkat Norrköping.

Trots konjunkturen har Norrköping stått stadigt. När vi summerar mandatperioden kan vi tack vare en medveten politik konstatera att Norrköping i grunden har en positiv utveckling.

1. Kommunen har en stark ekonomi med överskott varje år vilket ger förutsättningar att möta framtida utmaningar

2. Kommunen växer snabbt och antalet nya Norrköpingsbor ligger stadigt nära rekordnivåer

3. Bostadsbyggandet har ökat och ligger idag på nivåer vi inte sett på 25-30 år.

4. Antalet nya jobb och lediga platser hos arbetsförmedlingen ökar och vi har nu samma takt som jämförbara kommuner

5. Andelen som går vidare till högre studier ökar och är nu i paritet med jämförbara kommuner

6. Lärartätheten har ökat och ligger över riksgenomsnittet. 11,3 barn per årsarbetare i Norrköping och 12,1 i riket.

7. Sociala investeringsfonen har bidragit till att Norrköping är ledande när det gäller förebyggande insatser.

8. Norrköping har stärkt sin ställning som regionens kulturhuvudstad och har påbörjat arbetet för att bli Sveriges musikhuvudstad.

När vi följer upp de mål vi satte upp tillsammans för mandatperioden ser vi att de allra flesta kommer uppfyllas. Det är resultatet av en stark ekonomi men framförallt av en tydlig politisk vilja att hela tiden göra Norrköping lite bättre.

I det här dokumentet redovisar vi några av de saker vi gjort. Sammantaget konstaterar vi att vi kommer nå de flesta målen vi har satt upp. Vi kan dock inte nöja oss. Vi fortsätter att hela tiden söka nya vägar för framgång för kommunen och dess invånare.

Insatser för fler och växande företag

– Förstärkning av näringslivskontoret med över 10 miljoner

– Beslut om riktlinjer för näringslivsarbetet

– Inrättat ett näringslivsråd för att utveckla arbetet med näringslivet

– Intensifierat arbetet med uppsökande och proaktiva företagskontakter

– Utvecklad dialog med företagen genom ex. frukostmöten samt träffar med enskilda företag

– Genom DEMOLA knyter vi ihop studenter, universitetet och företag som vill utveckla sina idéer

– Vi har påbörjat arbetet med samordnade varutransporter som kommer minska antalet körda kilometer och möjliggöra för fler mindre företag att lägga anbud på kommunens upphandlingar.

– Upphandlingen av kommunen byggnationer görs så att mindre företag har möjlighet att lägga anbud, vilket gör att ett antal mindre lokala företag har fått chansen att gå från små till medelstora.

– Prioritering på internt samarbete för att få effektivare och snabbare handläggning med fokus på att den som vill ha ett beslut, svar mm ska få det snabbt.

– Aktivt förbättrad information på hemsidan och införd rådgivningstelefon för att kunna ge så snabb hantering av bygglov som möjligt.

– Bygglovskontoret har infört öppet hus för företagare

– Infört rådgivningstelefon för miljö och hälsoskydd och livsmedelshantering för att kunna ge snabb och bra service dagligen till företag och medborgare

– Etablera ett ortssammanbindande nät som innebär bredbandskommunikation mellan Norrköping – Finspång, Norrköping – Linköping, Norrköping – Söderköping, och kommer att knyta samman Norrköping – Nyköping.

– Vi har löpande fattat en rad beslut som handlar om mark och detaljplaner för olika företag, t.ex. flera bilhandlare, Rustas centrallager och andra.

– Vi öppnar ett nytt område för företag vid Kungsängen och vi fortsätter att utveckla Klinga arbetsområde.

Insatser för fler Norrköpingsbor i jobb

– Ny inriktning på arbetsmarknadsinsatserna: kvalitet före kvantitet, anställnings- och utbildningsstöd framför sysselsättning

– AFA-pengar; Satsning på generationsväxling, utbildningsvikariat och förstärkt introduktion av nyanställda.

– Servicetrainee, Ungdomstrainee och Ung kompetens.

– Fördjupat samarbete med arbetsförmedlingen som bland annat ska leda till att ungdomsarbetslösheten minskar.

– Barnfamiljer och ungdomar är prioriterade grupper hos ekonomiskt bistånd som också i större utsträckning nått egen försörjning

– Fler platser inom vuxenutbildningen

– Fler nya sommarjobb och höjda löner för sommarjobb (beslut i personalutskottet efter uppmaning från AVN)

– Sommarjobbsgarantin för elever i vård/omsorg samt barn-och fritids pedagogiska inriktning.

– Hyresbostäder erbjuder sommarjobb till hyresgästernas barn

– Utvecklingen av Portalen i Hageby

Insatser för stadsutveckling och byggande

– Vi har avsatt totalt 30 miljoner kronor för att förstärka arbetet med detaljplaner, bygglov. Inte minst för att möta behoven när Ostlänken byggs.

– Stadsplaneringsnämnden har antagit ett stort antal detaljplaner (det handlar om närmare 100 under mandatperioden) som i sin tur har varit förutsättningen för att få igång ett bostadsbyggande.

– Med hjälp av Byggakuten har bostadsbyggandet kommit igång på nivåer som inte funnits i Norrköping de senaste 25 – 30 åren. I slutet av 2014 har vi 600-700 lägenheter i produktion. Exempel på områden är Lindö, Klockaretorpet, Kneippen, Ljurafältet samt ett antal innerstadskvarter.

– Ett antal nya, stora, områden för bostäder av alla slag har beslutats eller är i programstadiet. Södra Vrinnevi, Östra Ryssnäs, Torsviken och Inre Hamnen är exempel.

– Förbättra samarbete mellan olika förvaltningar och nämnder för att underlätta planering och byggande. Ett aktivt exempel är Ledningsgruppen för vattenfrågor, LeVa, som bl.a. tagit fram riktlinjer för översvämningsrisken och dagvattenhantering.

– Ett omfattande byggande har skett av förskolor, skolor, äldreomsorgen (Säbo) liksom LLS-bostäder har skett

– Byggt om Strömparken

– Byggt om eller byggt två nya lekplatser per år

– Fortsatt utveckling av gång och cykelvägar i kommunen.

Insatser för barn och ungas skolgång

– Resursförstärkning till Barn och ungdomsnämnden med 80 miljoner kronor plus 17 miljoner för lönesatsningar på lärare

– Lässatsning, individuell uppföljning och stöd som gör att alla barn ska kunna läsa och förstå vad de läser tidigt.

– Lärartätheten har ökat kraftigt i skolan och är nu högre än riksgenomsnittet. 11,3 barn per årsarbetare i Norrköping jämfört med 12,1 både i jämförbara kommuner och riket.

– Det särskilda anslaget, BIBAS (För barn i behov av särskilt stöd), höjer vi med mer än 500 % för att möta de behov som finns och frigöra lärarresurser till undervisning.

– Elevhälsa, utökning av fyra psykologtjänster, åtta specialpedagoger och tio speciallärare under perioden 2013-2016.

– Generationsväxlingen innebär 40 nya tjänster under två år varav 20 även utgör en volymökning av antal lärare. Ett antal skickliga och erfarna lärare kommer fungera som mentorer åt de nyanställda.

– Kvalitetsdialog med åk 7-9 med syfte att på kort sikt kraftigt förbättra resultaten där läraren och det som händer i klassrummet sätts i fokus. Det sker genom stöd till rektor som pedagogisk ledare, kunskapsstöd till lärare och stöd för att utveckla arbetssätt mm.

– C:a 10 skickliga ämneslärare har fått i uppdrag att på halvtid fungera som ämnesutvecklare inom matematik, NO och språkets betydelse för lärande i alla ämnen. Ex. genom handledning och nätverksbyggande.

– Norrköpings skolpersonal utbildas succesivt i framgångsfaktorer för bra skolresultat. Ytterligare resurser för att möta kunskapsutvecklingen hos nyanlända elever och underlätta en tidigare övergång till vanlig klass från hösten 2013.

– Projekt via Sociala investeringsfonden, exempelvis; Alla barn i skolan

– Från augusti 2013 har vi en elevombudsman som har till uppgift att företräda elever och tidigt fånga upp frågor för att snabbare komma till insatser.

– Flertalet nya skolor och förskolor och flera som renoveras. Ex. Åbymo, Uttersberg och Mosstorpsskolan.

– Utöver centrala lönepotten har vi avsatt resurser för att höja lärarlönerna i Norrköping. Inte minst för att kunna konkurrera om lärare med spetskompetens. T.ex. speciallärare, specialpedagoger och svenska tvålärare.

– Vi ger en sommarjobbsgaranti för elever som studerar på gymnasiet med inriktning pedagogiskt arbete.

– Vi bygger ny fritidsgård (Gjuteriet) i Marielund och satsar på öppen fritidsverksamhet i Eneby efter en modell med fritidsledare kopplat till skolan.

– Beslut är taget 2014 om utökat tid i förskolan för barn till föräldralediga och arbetslösa

Insatser för att utveckla omsorgen och kommunens sociala arbete

Äldreomsorgen

– Nytt särskilt boende för äldre på Nils Åbergs gata med 66 platser. Med en ”sinnlig trädgård” för att stimulera de boende till promenader och till att pyssla i rabatterna

– Inrättade vi nya tjänster för att förstärka nattbemanningen på demensavdelningar = 34 årsarbetare

– Beslut att successivt omvandla Borgmästargården till enbart demensboende. Omfattande kompetensutveckling av personalen har skett bl.a. med hjälp av demensteamet

– 2014 anställer vi ytterligare en person i demensteamet för att förstärka kompetensen på området

– Handlingsplan där våra anställda kan hämta kunskap och få ökad förståelse för olika kulturer, religioner och livsåskådningar.

– 2012 blev Norrköpings kommun finskt förvaltningsområde. Med fokus på språk, mat och kultur, har Vård och omsorgsnämnden därför upphandlat ett äldreboende med finsk inriktning som idag finns på Vrinnevihus.

– Under 2014 öppnades också en finsk träffpunkt på Timmermannen.

– Förstärkt hemtjänst med Mina timmar. Verksamheten startar efter sommaren 2014 i områdena Hageby, Navestad och Vikbolandet för att därefter implementeras i hela kommunen.

– Under 2013 infördes digital låsöppning i hemtjänsten. Sedan kommunen tog över hemsjukvården från Landstinget, har också de fått tillgång till tekniken.

– Vi har inrättat hemgångsteam som förstärker hemtjänsten runt den person som skrivs ut från sjukhusvistelse.

– I Vilbergen och Såpkullen pågår ett försöksprojekt med fastighetsägare, företagare och pensionärsorganisationer för att se hur vi kan utveckla framtidens omsorg med teknikens hjälp.

Beslut om lokala värdighetsgarantier som arbetats fram i samråd med de äldre själva, personal, anhöriga, politiker mfl.

Funktionsnedsättningsområdet

– Under 2012 förstärkte vi med 6,75 årsarbetare på tre boendeenheter

– I början av 2013 invigde vi två nya LSS-boenden i de södra delarna av kommunen. På Ljuragatan byggdes kommunens första passivhus som alltså är mycket energisnålt. Där bor yngre personer med olika typer av funktionsnedsättningar.

– Vi har öppnat startboende för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

– På Eknäsgatan byggdes ett nytt boende för äldre personer med psykisk utvecklingsstörning.

– I samverkan med landstinget startat en verksamhet som vänder sig till unga vuxna som har självskadebeteende.

– I samverkan med utbildningskontoret och socialkontoret har en verksamhet startats där målgruppen är ungdomar och unga vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller problematik i åldern 13-23 år som har svårigheter att klara sin skolgång. Verksamheten ska erbjuda korttidsboende, fritidsaktiviteter, stöd i skola, familjestöd och eller behandling. Verksamheten startade under 2014.

Stöd och behandling

– Startat öppenvård på Gränden för vuxna missbrukare

– Renoverat behandlingshemmet Ellen

– Ledande i arbetet med kvinnofrid och hedersrelaterat våld

– Ledande i det bostadssociala arbetet genom Bostadssamordnaren

– Under hösten startar en integrerad mottagning för missbrukare i samverkan mellan socialtjänsten, polisen och landstinget

Insatser för kultur, fritid och idrottlivet

– Start av Idrottens hus i Klockartorpet.

– Nya riktlinjer för föreningsskulder vilket resulterat i överenskommelser med samtliga berörda föreningar

– Överenskommelse med idrottsföreningar om idrottsstaden Norrköping

– Tydlig prioritering på barn och unga och särskilt på en rättvis fördelning mellan pojkar och flickor.

– Fler spontanidrottsplatser, fri entré på himmelstalundsbadet och låg avgift på bad innebär att den utan ekonomiska resurser kan göra saker på sin fritid.

– Biblioteket i Hageby har flyttats till Mirum galleria och fått utökade öppettider vilket stärkt tillgängligheten och främjat läsandet.

– Inom bibliotektes ram har vi gjort en satsning på läs- och skrivutveckling.

– Konstmuseet har öppen verksamhet på lov och helger liksom biblioteket.

– Pågående arbete med att utveckla kulturskolan för att öka tillgängligheten och kvaliteten i verksamheten

– Under 2014 görs en inventering av kommunens motionsspår. En lista för när olika spår ska ljussättas och förnyas ska tas fram.

– Vi har påbörjat arbetet med att öka andelen barn i Hageby och Klockaretorpet som deltar i organiserad fritidsaktivitet. Flera intressenter och föreningar är på med i arbetet.

– Beslut om att utveckla Hörsalen för det breda kulturlivet

– Fortsatt utveckling av kreatörskvarteret Hallarna (kulturkammaren)

– CNEMAs media pedagogiska centrum startade

– I bokslutet för 2013 avsattes 5 miljoner för att utveckla kultur och fritidslivet. Kultur och fritidsnämnden har valt att fokusera dessa resurser utifrån den prioritering som koalitionen gjort bland annat på ett läslyft, resursförstärkning på kulturskolan och CNEMA, skolbio och en konstgräsplan

– Vi har sökt och fått SM-veckan.

– I samverkan med idrottsföreningar utvecklat idrottplatser i Eneby, Lindö, Smedby och Åby. Det pågår arbete i fler områden, exempelvis Svärtinge.

– Byggt en sporthall i Åby

– Inrättande av naturreservat, bland annat vid Marmorbruket och Jursla

– Anlagt Herrebro våtmark

Vi styr kommunen smartare

Genom ett tydligt fokus på smarta investeringar sänker vi kommunens kostnader, inte minst för den energi vi förbrukar. Samtidigt som kommunen vinner på kostnadssidan påverkas även miljön och kommunens klimatpåverkan positivt.

– Byter armaturer i all belysning. Totalt har 10100 armaturer köpts in och 7300 har bytts ut. Arbetet med utbyten fortsätter under 2014.

– Investerar 60 miljoner i ny vägbeläggning

– Energismarta investeringar i kommunens fastigheter, Under perioden har förstudier med åtgärdsförslag och genomföranden skett för drygt 300 lokaler.

– Den totala energianvändningen i fastigheter samt gatubelysning har minskat med 16 procent

– Den totala drivmedelsanvändningen i kommunens fordon har minskat med 6 procent

– Andelen förnybara energikällor i fastigheter har ökat från 67 procent 2005 till 74 procent 2013

– Spårvägsutbyggnaden har inneburit bättre miljö en resandeökning på c:a 20%

– Vi har hittills byggt om 36 kök till tillagningskök och fler ska byggas om.

– Arbetar för att få mer lokalproducerade råvaror i den mat kommunen lagar.

Regionalt samarbete

– Norrköping har varit drivande för ett stärkt regionalt samarbete. Under perioden har beslut tagits om en regional överenskommelse för gemensamt flyktingmottagande och ett gemensamt ansvarstagande för scenkonsten i Östergötland.

– Vi har fördjupat samarbetet med universitetet bland annat genom att införa en forskningsfond.

Socialdemokraterna i Norrköping, Vänsterpartiet Norrköping och Miljöpartiet Norrköping