Socialnämnden

Kampen mot prostitution

2021 lämnade Vänsterpartiet in en motion om att Norrköpings kommun måste skärpa sitt arbete för att motverka prostitution i kommunen. Detta genom bland annat nätverksarbete, utbildning samt att bygga upp stödinsatser för att ta sig ur prostitution och för att få sexköpare att sluta med sin kriminalitet. I februari 2022 beslutade Kommunfullmäktige att gå vänstern delvis till mötes genom att ge socialnämnden i uppdrag att utarbeta metoder för att förebygga och motverka prostitution och människohandel. Vi ser nu att den ekonomiskt mycket blygsamma satsning som föreslogs nu inte längre finns med i Borgerlig Samverkans budget, varken i fullmäktige eller Socialnämnden. Nicklas Lundström, gruppledare kommenterar:
– Det här är jäkligt märkligt beteende från ett styre som påstår att de vill bekämpa kriminalitet. Prostitutionen i Sverige och Norrköping är starkt kopplat till och organiserad brottslighet och sexköp är ett allvarligt brott. Det handlar om olika typer av utnyttjande och olika grad av kränkning, trauma, fysiskt och psykiskt våld. I praktiken om upprepade sexuella övergrepp riktade mot ofta socialt, ekonomiskt och psykiskt utsatta unga kvinnor. Vi kommer att driva denna satsning blir av när fullmäktige beslutar om budget 27 november.
Mona Olsson, ledamot i Socialnämnden fyller i:
– Den utmärkta utredning som kom till efter vårt förslag kom fram till att detta bara skulle kräva en enda årsarbetare med spetskompetens på området för cirka 650 000 per år. I Socialnämnden drev jag att arbetet åtminstone skulle påbörjas med en halvtidstjänst men inte ens det ville majoriteten gå med på. Vi kommer at fortsätta kämpa mot prostitution, för de utnyttjade barnens skull och för alla som drabbas av denna vidriga människohandel.